Kako se lansira softverski proizvod uprkos gremlinima

Company Culture, Entrepreneurship

Gremlini žive u kompanijskim hodnicima, softverskom kodu i u našim glavama. Ko su oni i kako ih pobediti?

Pre otprilike nešto više od dve godine odlučili smo da je platforma koja pokreće ManageWP zastarela te da trebamo pristupiti razvoju nove platforme. To je bio početak 2014. Da ste me u tom trenutku pitali kada ćemo završiti novi proizvod rekao bih godinu dana najviše. Slučaj je hteo da se taj trenutak ipak desi nedavno, tačnije 12. jula 2016 je lansiran ManageWP Orion. Želim da podelim nekoliko zapažanja koja će možda biti od koristi i postojećim i novim kompanijama.

Pre svega čini mi se da je objektivno očekivanje za dužinu razvoja iole ozbiljnog softverskog proizvoda oko dve godine, bez obzira koliko ljudi na njemu učestvovalo (veći timovi će imati veće ambicije). Svi mi želimo da nešto završimo što pre međutim činjenica je da se uvek nađe gomila prepreka, u vidu malih gremlina, koji nam taj zadatak otežavaju. U principu nije pitanje da li će se ovi gremlini naći već samo u kojem omeru i na koji način su zaposleni istrenirani da se sa njima bore.

U jednoj kompaniji ti gremlini mogu biti:

Nedovoljan fokus

Ovo je najomraženiji gremlin koji će se pojaviti u 99.99% softverskih produkata. Nema leka, jer samo najdisciplinovaniji budisti u pećinama Tibeta mogu ostati 100% fokusirani, a oni ne rade u IT industriji.

Nedostatak fokusa počinje u rukovodstvu. Džim Kolins je rekao “Ako imate više od tri prioriteta, nemate nijedan” i ovo ne može biti više tačno.

Nemogućnost da se odredi i zakuca svega par prioriteta je obično posledica lošeg planiranja, koje je opet najčešće posledica neiskustva (niko normalan ne želi da loše planira) i prosto golemog intelektualnog kapaciteta potrebnog da se isplaniraju svi detalji operacije.  Možda svega par ljudi na svetu ima ovaj kapacitet  (Steve Jobs pada na pamet).

Rešava se, pa, fokusom. (mislim da nikad nisam napisao jednostavniju rečenicu koju je teže sprovesti u praksi)

Nerealni planovi

Ovaj gremlin je posebno ružan jer obično dovodi do razdora između timova i rukovodstva. Nastaje obično kombinacijom dva faktora: rukovodstvo precenjuje zaposlene misleći da mogu da urade više nego je realno a u isto vreme daje nedovoljno jasne upute koje se onda usput i menjaju kako vreme odmiče, otvarajući nove krugove pakla i tako ukrug.

Eliminiše se tako što se neko nekad dozove pameti i kaže dosta, te krene da sprovodi planove koji su realni.

Manjak liderstva

Osnovni zadatak lidera je da postavi jasna očekivanja te da bude u stanju da inspiriše zaposlene da ta očekivanja ostvare. Zvuči prosto? Opet je zapanjujuće koliki broj rukovodioca ovo ne rade.

Dobar lider mora imati kapacitet da pogleda dovoljno daleko u budućnost i proceni kakva tačno očekivanja treba postaviti danas da bi se zadatak uspešno izvršio sutra. Na stranu ovaj kapacitet, lider za početak mora biti prisutan i svaki tim bez lidera, bez obzira o kojem se timu radi, će biti oko 30%-50% manje učinkovit. Što znači da produktivnost nikad nije problem zaposlenih već problem lidera.

Ovaj gremlin se rešava prisustvom odlučnog lidera koji je opsednut samo jednom stvari – dovesti tim do traženog rezultata.

Dobre vesti

Ljudi su u stanju da pobede gremline (i u praksi pokazano u Gremlins 1 & Gremlins 2). Gremlini su najstrašniji kada ih vidite prvi put ali jedan ozbiljan tim će drugi put biti spremniji. Ozbiljni timovi će naučiti iz svojih grešaka i učiniti sve što mogu da se one ne ponove. Svakome je lakše kada nešto radi drugi put.

Vremenom kako su timovi iskusniji njihova sposobnost da zadrže fokus i bolje planiraju se neumitno povećava. Pametna kompanija neće oceniti sposobnost svojih rukovodilaca i zaposlenih po broju neuspeha koje su imali prvi put radeći nešto, već po broju (ne)ponovljenih grešaka kada to budu radili drugi put.

Najvažnija stvar ipak, je doći do cilja i lansirati proizvod. Kako fotografija na vrhu ovog članka pokazuje, sreća u trenutku kada je lansiranje prošlo i tim otvori šampanjac nema cenu. Uspesi su ono što nas ispunjava i tera da se uhvatimo ukoštac sa još većim izazovima sledeći put. Zato je izuzetno važno za timove da doživljavaju uspehe.

Za kraj, koleginica Bojana je u slici i reči uhvatila poslednjih 24h akcije pred lansiranje Oriona, sve do ispijanja šampanjca .